Forholdet mellem spil og fortælling i F.E.A.R.

Titel: Forholdet mellem spil og fortælling i F.E.A.R.

Om: Computerspilteori, ludologi, narratologi og computerspillet F.E.A.R. (2005)

Fag: Eksamensopgave i Multimedieæstetik, Multimedier, Aarhus Universitet

Afleveret: 2006

Karakter: 8

Download

Indledning:
Gennem de seneste år har computerspilsforskningen efterhånden etableret sig som et selvstændigt akademisk felt. Undervejs har der dog været visse uenigheder, omkring hvor det centrale fokus skal ligge, og hvilke andre akademiske traditioner der kan inddrages. I denne opgave vil jeg se nærmere på to af de principale begreber indenfor faget: ludologi og narratologi. I første del af opgaven vil jeg introducere begreberne og diskutere dem i forhold til hinanden ud fra forskellige teoretiske positioner. I anden del vil jeg bruge disse indsigter i en analyse af computerspillet F.E.A.R. (2005), som er et spil der anvender virkemidler fra begge traditioner. Analysen vil jeg bygge op omkring en indledende identificering af spillets tema og virkemidler, og efterfølgende vil jeg lave en undersøgelse de dybere aspekter i forhold til disse. Overordnet er pointen at vise, hvorledes både narratologien og ludologien kan være frugtbare i analysesammenhæng. Opgaven har derfor to målsætninger: for det første at introducere et begrebsapparat og for det andet at afprøve dette kritisk, i forbindelse med en æstetisk analyse af et computerspil.

Forside:

Forholdet mellem spil og fortælling i F.E.A.R.