Anmeldelse: George R.R. Martin – A Feast for Crows

George R.R. Martin: A Feast for CrowsA Feast for Crows fra 2005 er fjerde bog i George R.R. Martins serie A Song of Ice and Fire. Formen er den samme som i de tre foregående bind med kapitler knyttet til forskellige hovedpersoner. Ulig de andre bøger er der dog i A Feast for Crows lavet et udvalg, så nogle personer er valgt fra og gemt til næste bog, hvilket Martin pædagogisk forklarer i forordet.

Dermed har Martin fået mere spillerum og han bruger (mange) flere bogstaver på at gå i dybden med personer og begivenheder. Selvom denne øgede fokusering til tider er interessant nok, er konsekvensen dog, at selve plottet bevæger sig markant langsommere fremad. Og da Martin samtidig løbende har ‘tyndet ud’ i vores elskede hovedpersoner, bliver bogen en anelse træg. Den tidligere omtalte suspense mellem de forskellige karakterers historier bliver også mere markant her i fjerde bind – eksempelvis går der henholdsvis 16 og 12 kapitler mellem at vi følger Arya og det er virkelig for meget.

Der er stadig tale om exceptionelt håndværk og et helt unikt univers – men der er bare for mange omveje og for lidt fremdrift. Udefra set virker det som om, at Martin er ved at skrive sig ind i en blindgyde, hvor uvæsentlige detaljer og ligegyldige omveje kommer til at tage fokus fra det overordnede plot. Faktisk begynder det efterhånden at virke som om, at Martin enten ikke vil eller ikke formår at få afsluttet historien. Det bliver i hvert fald sværere og sværere at ane en vellykket afrunding på den ellers fantastiske sang om is og ild.

Om bogen

Relateret materiale